Låt dina kunder sprida "budskapet"

Hälften av de som svarat på en undersökning från eDigitalResearch säger att deras val av semester inspireras av familj och vänner. Att använda sociala media på ett bra sätt för att via sina kunder “sprida budskapet” är utan tvekan en framgångsfaktor.

Enligt “eTravel Benchmark” missar man dock i väldigt hög grad att ge kunderna möjligheterna att “dela” produkten man hittat med sina vänner. Ofta finns inte möjligheten alls, i andra fall saknas tydlig logik eller konsekvens i hur knappar ser ut och är placerade, vilket drar ner frekvensen.

Man kan också se en tydlig trend att fler reseföretag öppnar upp kommunikation som live help och kundchats samt länkar till egna sociala media sidor för kundsupport, t ex egen facebook sida eller twitter, vilket givetvis kräver en betydligt större insats.

Oavsett ambitionsnivå bör man se till att “de enkla” lösningarna funkar, som dessutom mer eller mindre sköter sig själva. Dvs se till att kunderna kan dela ut informationen till sina kontakter på ett enkelt och tydligt sätt.

Låt dina kunder sprida "budskapet"

Hälften av de som svarat på en undersökning från eDigitalResearch säger att deras val av semester inspireras av familj och vänner. Att använda sociala media på ett bra sätt för att via sina kunder “sprida budskapet” är utan tvekan en framgångsfaktor.

Enligt “eTravel Benchmark” missar man dock i väldigt hög grad att ge kunderna möjligheterna att “dela” produkten man hittat med sina vänner. Ofta finns inte möjligheten alls, i andra fall saknas tydlig logik eller konsekvens i hur knappar ser ut och är placerade, vilket drar ner frekvensen.

Man kan också se en tydlig trend att fler reseföretag öppnar upp kommunikation som live help och kundchats samt länkar till egna sociala media sidor för kundsupport, t ex egen facebook sida eller twitter, vilket givetvis kräver en betydligt större insats.

Oavsett ambitionsnivå bör man se till att “de enkla” lösningarna funkar, som dessutom mer eller mindre sköter sig själva. Dvs se till att kunderna kan dela ut informationen till sina kontakter på ett enkelt och tydligt sätt.

Hur ska man hantera alla nya online möjligheter?

Hur man ska man hantera sociala media, appar, Adwords och affiliates och alla nya möjligheter som ges?

Vårt bästa råd: Ta dig tid att analysera och planera vad som är smartast för just din verksamhet!

Läs mer på på ezy bloggen: “Digital marknadsplan… eller marknadsplan?

90% bokar på olika websajter varje gång

Enligt Josiah Mackenzie visar en studie av “Teleaf” att 90% av resenärer i UK bokar på en ny sajt varje gång de bokar resor online.

Man brukar ju säga att det är 5 – 10 gånger dyrare att skaffa en ny kund än att få befintliga kunder att handla. Hur ska man som aktör i resebranschen hantera trenden att “Internet dödar lojalitet”?

En tanke att ta fasta på är att, som computerworld.com rapporterar, 86% av konsumenterna använder “reviews och ratings” som underlag för sina beslut. Den stora mängden av information skriven av andra resenärer är i sig en hjälp att säkerställa att man får bra information, bara man söker tillräckligt mycket.

Så websidor måste bygga trovärdighet. “Social proof” är en nyckel. Vi måste låta våra gäster och konsumenter bli våra säljare, uppmuntra dem att prata om sina upplevelser online. Och fundera på hur vi kan samla och göra deras ärliga feedback tillgänglig.

Google om utvecklingen för resekonsumenter

Enligt Rob Torres, VD för Google Travel visar de senaste undersökningarna att SÖK ökat i betydelse för reseplanering och passerat online resebyråerna i betydelse. 64% av privatresenärer använde SÖK för att planera sin resa och en ännu högre andel av affärsresenärerna.

När Google jobbar med att förbättra funktion är “speed” högsta prioritet, man vill också utveckla “Travel Search” att bli intelligentare och att i högre grad kunna inspirera i valet av resande.

Google pekar också på att det effektivaste sättet att nå ut kan vara att annonsera, det stöder även organisk sökning av t ex varumärken och produkter. Det kommer också nya möjligheter som t ex “Ad Sitelinks”. Sökning av information från Travel reviews, bloggar mm är allt värdefullare och underlättas av nya funktioner i Google Search.

Betr. mobilutveckling och Smartphones sker också mycket. Några exempel är utveckling som gjorts främst för Android telefoner, som t ex Voice Search, “Goggles” där man kan ta en bild av t ex en sevärdhet och direkt få tillbaka sökresultat om bilden. Lokalisering via GPS kopplat med frågor, “närmaste bra restauranger” osv., Street View.. det kommer att hända mycket framöver med nyttiga och smarta funktioner.

Det finns all anledning att följa utvecklingen och se hur man som aktör i resebranschen ska agera för att dra största möjliga nytta av alla nya möjligheter.

Mobiltelefoner och resor – Trend i Europa

En allt större andel av Europeiska smartphone användare utnyttjar applikationer, 44% i maj 2010, en ökning med 125% på ett år. 64% av de som använde en rese applikation var smartphone användare, att utveckla tjänster innebär helt klart stora möjligheter för reseindustrin.

Enligt Jeremy Copp, vice president, Mobile Europe, comScore, använde 26 miljoner Europeiska mobilanvändare kartor i sina telefoner, med navigeringssystem som en drivande faktor. Nästan 10 miljoner eller drygt 4% av användarna använde sig av reseinformation via sin mobil. Att erbjuda tjänster är helt klart en stor möjlighet för reseföretag, speciellt kopplat till platstjänster.

Läs om flera trender i USA på ezy’s blogg

Bli en reseapa, res 200:- billigare och vinn presentkort!


Så låter det när Reseapan lanserar ett nytt resecommunity i Sverige!

Reseapan.se är Skandinaviens nya oberoende resecommunity, den nya tidens resor på nätet där du hittar det billigaste flyget och de bästa hotellen (från de största onlineresebyråerna, 100-tals flygbolag och nästa hundratusen hotell), inspiration och erfarenheter från de trovärdigaste resespecialisterna, nämligen alla vi som reser.

Registrera dig som medlem direkt på www.reseapan.se eller logga in med ditt Facebook konto och var med Reseapan Beta redan från början. Det kommer att hända enormt mycket redan i höst och vi vill att du ska vara med och påverka. Den sista september delar vi ut 10 presentkort à 1.000:- och bjuder på 200 spänn* till alla som är medlemmar, lämnat minst något omdöme, ett restips och laddat upp en bild!

*200 spänn återbetalas till dig som uppfyllt kriterierna, bokat och betalt en flygresa eller hotell via Reseapan under 2010 (du begär själv återbetalning via din medlemssida).

Web 1.0 – 2.0 – 3.0

Vad innebär dessa begrepp? Den allra enlaste förklaringen vi sett är:
web1.0: Ni
web 2.0: Vi
web 3.0: Jag

web 1.0 – någon, den som publicerade, bestämde vad som var webben.
Web2.0 – vi tillsammans skapar något, dvs. det handlar mycket om interaktivitet.
Web 3.0 – jag själv bestämmer MIN webb, inte någon annan. Ett bra exempel är ”iGoogle”

Dynamisk paketering ("DIY")

En av den senaste tidens stora trender i resebranscher rör dynamisk paketering och hur, var och varför det bör användas. Denna tjänst möter på ett effektivt sätt kundernas krav på att skapa flexibla resor där kunden själv har full kontroll på vilka komponenter som ingår i resan. De kan utgöras av flyg, hotell, hyrbil och arrangemang och kombineras i olika varianter. Varje komponent selekteras normalt sett ut från ett antal leverantörer – allt för att hitta bästa möjliga pris och flexibilitet.
Förutom att just själva urvalet sker dynamiskt med att man parar ihop flera leverantörer så innefattar denna typ av tjänst ofta dynamisk prissättning. Det innebär i princip att priser anpassas efter de val som kunden gör. Ett exempel kan vara att om kunden väljer att flyga i affärsklass så presenteras enbart hotell och hyrbilar av högre klass där också påslag kan justeras efter de val som görs. Omkringliggande tjänster kan också presenteras baserat på de val som kunden gör.

 

www.reseoit.se

0 comments